HGM507/2012
ID intern unic:  344178
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 507
din  18.07.2012
pentru aprobarea unor norme privind identificarea
şi trasabilitatea animalelor
Publicat : 27.07.2012 în Monitorul Oficial Nr. 155-159     art Nr : 574
    MODIFICAT
   
HG638 din 29.08.12, MO181-184/31.08.12 art.692

    În temeiul alin.(2) art.5, alin.(3) art.13 din Legea nr.231-XVI din 20 iulie 2006 privind identificarea şi înregistrarea animalelor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.126-130, art.623), cu modificările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    în nouă formulare, conform anexei nr.1, Regulamentul privind procedurile şi documentele aferente Sistemului de Identificare şi Trasabilitate a Animalelor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1093 din 8 octombrie 2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.165-167, art.1152);
    taxele pentru serviciile de identificare a animalelor şi de manoperă, prestate destinatorului de animale, conform anexei nr.2.
    2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare.

    PRIM-MINISTRU                                                                      Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                                                     Valeriu Lazăr
    Ministrul agriculturii
    şi industriei alimentare                                                                Vasile Bumacov
    Ministrul finanţelor                                                                      Veaceslav Negruţa
    Ministrul tehnologiei
    informaţiei şi comunicaţiilor                                                         Pavel Filip

    Nr. 507. Chişinău, 18 iulie 2012.


 Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr.507
din 18 iulie 2012
REGULAMENT
privind procedurile şi documentele aferente Sistemului
de Identificare şi Trasabilitate a Animalelor
    Prevederile Regulamentului privind procedurile şi documentele aferente Sistemului de Identificare şi Trasabilitate a Animalelor (în continuare – Regulament) sînt armonizate cu prevederile cerinţelor art. 48.4 al Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 882/2004 privind controalele oficiale efectuate pentru a asigura verificarea conformităţii cu legislaţia privind hrana pentru animale şi produsele alimentare şi cu normele de sănătate animală şi de bunăstare a animalelor, precum şi ale Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 1760/2000 din 17 iulie 2000 de stabilire a unui sistem de identificare şi înregistrare a bovinelor şi privind etichetarea cărnii de vită şi mînzat şi a produselor din carne de vită şi mînzat şi de abrogare a Regulamentului Parlamentului European al Consiliului nr. 820/97 (JO L 204, 11 august 2000, p. 1), astfel cum a fost modificat prin Regulamentul nr. 1791/2006 al Consiliului din 20 noiembrie 2006 (JO, L 363 pag. 1 din 20 decembrie 2006, transpun parţial prevederile Regulamentului (CE) nr. 1082/2003 al Comisiei din 23 iunie 2003 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1760/2000 al Parlamentului European  şi al Consiliului în ceea ce priveşte controalele minime care trebuie efectuate în cadrul sistemului de identificare  şi de înregistrare a bovinelor (JO L 156, 25 iunie 2003, p. 9), modificat ultima oară prin Regulamentul (UE) nr. 1034/2010 al Comisiei din 15 noiembrie 2010 (JO L 298, pag. 7 din 16 noiembrie 2010), precum şi ale  Regulamentului (CE) nr. 1505/2006 al Comisiei din 11 octombrie 2006 privind aplicarea Regulamentului (CE) nr. 21/2004 al Consiliului cu privire la controalele minime care trebuie să fie efectuate în legătură cu identificarea şi înregistrarea animalelor din speciile ovină şi caprină (JO L 280, 12 octombrie 2006, p.3), modificat prin Regulamentul (UE) nr. 1033/2010 al Comisiei din 15 noiembrie 2010 (JO, L 298, pag. 5 din 16 noiembrie 2010).
Capitolul I
Dispoziţii generale
Secţiunea 1
Noţiuni
    1. În sensul prezentului Regulament se utilizează noţiunile definite în Legea nr. 231-XVI din 20 iulie 2006 privind identificarea şi înregistrarea animalelor, precum şi noţiunile care semnifică următoarele:
    auditor teritorial – angajat, care activează în oficiul teritorial al Operatorului Naţional, care îndeplineşte o parte de atribuţii delegate la nivel raional/municipal;
    bază de date – sistem naţional integrat de informaţii şi aplicaţii, a cărui gestiune şi administrare sînt delegate, conform legii, unui operator;
    cerere de identificare – cerere depusă de către deţinătorul de animale la Operatorul Naţional pentru identificarea şi înregistrarea animalelor sau a exploataţiilor în SITA, conform modelului din anexa nr.1 la prezentul Regulament;
    cerere de mişcare – cerere depusă de către deţinătorul de animale autorităţii competente pentru înregistrarea în SITA a mişcării animalului, conform modelului din anexa nr.2 la prezentul Regulament;
    cerere de declarare eveniment – cerere depusă de către deţinătorul de animale la Operatorul Naţional pentru înregistrarea în SITA a unor evenimente cum sînt: sacrificarea tradiţională, moartea, dispariţia de animale, pierdere a crotaliei, paşaportului sau cardului de exploataţie şi regăsire a animalului, modificarea proprietarului în urma decesului, partajării averii etc., conform modelului din anexa nr.3 la prezentul Regulament;
    unitate de sacrificare – orice unitate sau construcţie amenajată şi dotată tehnic destinată tăierii animalelor;
    mijloc de identificare – crotalii, transpondere utilizate la identificarea animalului, specificaţiile tehnice ale cărora sînt aprobate de către Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, gestionate şi eliberate doar de Operatorul Naţional;
    Registrul de stat al exploataţiilor (în continuare – Registrul exploataţiilor) – parte componentă a Sistemului de Identificare şi Trasabilitate a Animalelor – colecţia de date în format electronic care cuprinde informaţiile de identificare a fiecărei exploataţii din Republica Moldova;
    operator al SITA (în continuare – Operator Naţional) – Întreprinderea de Stat „Centrul Informaţional Agricol” căreia i se deleagă, în condiţiile legii, activităţile legate de înregistrarea datelor, proiectarea, construirea, implementarea, operarea şi întreţinerea SITA, nominalizat ca gestionar şi furnizor naţional al mijloacelor de identificare;
    [Pct.1 alineat modificat prin HG638 din 29.08.12, MO181-184/31.08.12 art.692]
    oficiul teritorial al Operatorului Naţional (în continuare – oficiul teritorial) – oficiile Operatorului Naţional, amplasate la nivel raional/municipal în incinta direcţiilor raionale/municipale sanitar-veterinare şi pentru siguranţa produselor de origine animală (în continuare – DR/MSV şi pentru SPOA ) prin care Operatorul Naţional îşi desfăşoară activităţile de înregistrare a datelor cu privire la înregistrarea animalelor şi exploataţiilor, inclusiv a evenimentelor cu acestea;
    vehicule – toate mijloacele de transport: rutier, feroviar, naval şi aerian, autorizate sanitar-veterinar pentru transportul de animale;
    formular de identificare (F1) – document oficial eliberat de Operatorul Naţional drept confirmare a înregistrării oficiale a animalelor şi exploataţiilor identificate în SITA, parte componentă a registrului exploataţiei, potrivit modelului prezentat în anexa nr.4 la Regulament;
    formular de mişcare (F2) – Certificat veterinar de sănătate – document oficial eliberat de autoritatea competentă, care permite mişcarea şi însoţeşte toate animalele în timpul mişcării acestora pe teritoriul Republicii Moldova spre destinaţie (tîrguri, expoziţii, tabere de vară, abatoare, ferme de carantină sau alte gospodării, sau în cazul înstrăinărilor), generat de Operatorul Naţional drept  confirmare a înregistrării oficiale în SITA, a evenimentului de mişcare a animalului, parte componentă a registrului exploataţiei, potrivit modelului prezentat în anexa nr.5 la prezentul Regulament;
    formular de declarare eveniment (F3) – document oficial eliberat de Operatorul Naţional drept confirmare a înregistrării oficiale în SITA a unor evenimente (sacrificarea tradiţională, moartea, dispariţia de animale, pierdere a crotaliei, paşaportului sau cardului de exploataţie, regăsire a animalului etc.), parte componentă a registrului exploataţiei, potrivit modelului prezentat în anexa nr.6 la prezentul Regulament.
Secţiunea 2
Principii, funcţii şi obiective
    2. Prezentul Regulament stabileşte activităţile, competenţele, sarcinile, responsabilităţile, regulile, documentele aferente SITA cu privire la identificarea şi înregistrarea exploataţiilor, animalelor, precum şi la înregistrarea  mişcărilor şi evenimentelor acestora în vederea stabilirii principiului trasabilităţii animalelor vii.
    3. Animalele identificate prin alte mijloace de identificare, incompatibile cu Sistemul Informaţional Automatizat al SITA, negestionate de către Operatorul Naţional, se consideră neidentificate.
    4. Autoritatea competentă elaborează propuneri pentru ajustarea, modificarea specificaţiilor tehnice a mijloacelor de identificare potrivit cerinţelor UE pe care le prezintă Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare pentru aprobare.
    5. Operatorul Naţional:
    a) primeşte şi verifică corectitudinea completării cererilor (întocmirea completă, veridicitatea datelor, contrasemnarea de către deţinător) şi acceptă înregistrarea datelor în SITA;
    b) înregistrează în baza de date identificarea şi evenimentele cu animale şi exploataţii  prin oficiile sale teritoriale care sînt amplasate în incinta DR/MSV şi pentru SPOA, după  caz în alte locaţii;
    c) furnizează mijloacele de identificare, autorizate de autoritatea competentă în acest scop, care gestionează în baza de date mijloacele de identificare la eliberarea acestora;
    d) înregistrează numai animalele identificate doar cu mijloacele de identificare gestionate în baza de date, suspendează, închide, atribuie sau modifică starea exploataţiei în baza de date potrivit procedurilor prezentului Regulament şi, după caz, la indicaţia autorităţii competente;
    e) eliberează formularele de identificare F1, de mişcare F2, de declarare eveniment F3, prin care confirmă înregistrarea datelor din cererile depuse.
    6. Informaţiile despre numărul de animale înregistrate, mişcările, evenimentele cu exploataţiile şi animalele se consideră oficiale doar dacă sînt eliberate de Operatorul Naţional.
    7. Înregistrarea mişcării animalelor se efectuează exclusiv de medicul veterinar oficial sau, după caz, de către medicul veterinar împuternicit de către DR/MSV şi pentru SPOA.
    8. Toate persoanele fizice sau juridice, implicate în activităţile SITA, trebuie să asigure confidenţialitatea, veridicitatea şi securitatea tuturor datelor colectate.
    9. Toate animalele din Republica Moldova urmează a fi identificate individual, utilizîndu-se cîte o crotalie pentru animalele din speciile ovine, caprine şi suine, două crotalii (cu acelaşi cod de identificare) – pentru animalele din speciile bovină, respectiv un transponder (microcip) – pentru animalele din specia cabaline.
Secţiunea 3
Identificarea animalelor
    10. Identificarea animalelor se efectuează de către deţinătorul de animale.
    11. Animalele sînt identificate şi înregistrate în termen de 20 de zile de la naştere.
    12. Animalele importate vor fi înregistrate potrivit prezentului Regulament cu excepţia animalelor provenite din ţările ce se conformează cerinţelor internaţionale în domeniul identificării şi înregistrării animalelor, în termen de 5 zile de la data prezentării cererilor de identificare de către deţinător.
    13. Animalele nu trebuie să părăsească exploataţia înainte de a fi identificate.
    14. Animalele nu trebuie să intre într-o exploataţie care nu este înregistrată în SITA.
    15. În scopul realizării identificării animalelor:
    a) fiecare exploataţie destinată întreţinerii sau manipulării animalelor se înregistrează în Registrul exploataţiilor înainte ca animalele să fie aduse pe această exploataţie;
    b) fiecărui proprietar de exploataţie supuse autorizării sanitar-veterinare i se eliberează un card de exploataţie;
    c) fiecare animal trebuie identificat individual şi înregistrat în SITA;
    d) animalelor din specia bovină li se eliberează paşaportul individual pentru bovine;
    e) fiecare mişcare a animalelor se desfăşoară numai cu documentele de însoţire corespunzătoare şi se înregistrează în SITA.
    16. Înregistrarea animalelor se efectuează în Registrul de stat al animalelor, care cuprinde şi date, în format electronic, despre exploataţii, despre animalele identificate din exploataţiile respective şi despre mişcarea acestora, setul de documente veterinare eliberate proprietarului sau deţinătorului exploataţiei la consemnarea mişcării animalelor (inclusiv la identificarea iniţială), cu arhivarea exemplarelor respective, în ordine cronologică, îndosariate în mod corespunzător şi păstrate pentru o perioadă de 3 ani de la data închiderii exploataţiei. Informaţia poate fi generalizată din registru în conformitate cu procedurile aprobate.
Secţiunea 4
Înregistrarea exploataţiilor
    17. Fiecare exploataţie din Republica Moldova trebuie să fie înregistrată de către Operatorul Naţional în Registrul exploataţiilor, la solicitarea deţinătorului, prin depunerea cererii de identificare a exploataţiei la oficiile teritoriale (auditorului teritorial), înainte de a se introduce animalele pe această exploataţie, prin atribuirea unui cod alfanumeric unic şi permanent, generat prin SITA.
    18. În cazul în care la înregistrarea exploataţiei Operatorul Naţional prin procedurile SITA depistează sau suspectează solicitarea înregistrării unei exploataţii închise din careva motive sau datele din cerere corespund unei exploataţii înregistrate sau indică la amplasamentul unei exploataţii înregistrate, va refuza înregistrarea pînă la investigarea cazului şi eliberării acceptării de către autoritatea competentă.
    19. Toate exploataţiile supuse autorizării sanitar-veterinare din Republica Moldova trebuie să aibă cîte un card de exploataţie, eliberat cu titlu gratuit de autoritatea competentă.
    20. Cardul de exploataţie va conţine următoarele informaţii:
    a) codul exploataţiei;
    b) adresa exploataţiei;
    c) numele şi prenumele proprietarului exploataţiei;
    d) IDNP/IDNO al proprietarului exploataţiei.
Secţiunea 5
Închiderea exploataţiilor
    21. Fiecare exploataţie din Republica Moldova urmează a fi închisa de către Operatorul Naţional, la solicitarea deţinătorului prin depunerea cererii de declarare eveniment la oficiile teritoriale, după scoaterea animalelor de pe exploataţie, iar în cazul unor interdicţii sau restricţii veterinare – la întocmirea cererii de declarare eveniment de către autoritatea competentă.
    22. Redeschiderea unei exploataţii închise se efectuează de către Operatorul Naţional, la solicitarea deţinătorului, după  caz a autorităţii competente, prin depunerea cererii de identificare la acesta, după înlăturarea cauzelor care au stat la baza aplicării interdicţiilor sau restricţiilor veterinare, potrivit procedurilor de deschidere a unei exploataţii noi prevăzute în prezentul Regulament.
    23. Închiderea  unei exploataţii se efectuează potrivit prevederilor Legii nr.235-XVI din 20 iulie 2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător în felul următor:
    a) cu 7 zile înainte de data stabilită pentru încetarea activităţii, proprietarul respectivei exploataţii depune cererea de declarare eveniment oficiului teritorial al Operatorului Naţional cu intenţia sa de încetare a activităţii;
    b) auditorul teritorial verifică în SITA, pe exploataţia solicitată închiderii, existenţa efectivelor de animale, în caz că nu sînt restricţii înregistrează evenimentul şi emite formularul de declarare eveniment, conform modelului F 3 la prezentul Regulament ca dovadă a înregistrării cazului;
    c) în cazul în care o exploataţie autorizată este închisă din motivul unor interdicţii sau restricţii veterinare, cererea de declarare eveniment este întocmită şi aprobată de autoritatea competentă, iar auditorul teritorial va opera înregistrarea în Registrul exploataţiilor potrivit procedurilor de la litera b);
    d) în cazul în care activitatea unei exploataţii autorizate este suspendată temporar din motivul unor interdicţii sau restricţii veterinare, cererea de declarare eveniment este întocmită de autoritatea competentă, iar auditorul teritorial va opera în Registrul exploataţiilor schimbarea stării exploataţiei din „activă” în „suspendată” în ziua emiterii respectivului ordin, de către autoritatea competentă;
    e) activarea stării unei exploataţii autorizate „suspendate” temporar cade sub responsabilitatea autorităţii competente ca urmare a remedierii cauzelor care au condus la aceasta sau la solicitarea proprietarului exploataţiei, după caz, prin întocmirea şi aprobarea cererii de declarare eveniment, iar auditorul teritorial va opera în baza cererii aprobate modificarea în Registrul exploataţiilor a stării unităţii din „suspendată” în „activă”.
    24. SITA stochează informaţiile privind oricare exploataţie pe o durată de 3 ani consecutivi din momentul în care nu mai există nici un animal în exploataţie.
 Capitolul II
OBLIGAŢIILE PROPRIETARILOR DE EXPLOATAŢII
ŞI ALE DEŢINĂTORILOR DE ANIMALE
Secţiunea 1
Obligaţii privind regimul exploataţiilor
    25. În cazul constituirii unei exploataţii noi prin înfiinţarea unei gospodării noi pentru întreţinerea sau manipularea animalelor înainte de a fi introduse animale pe această exploatare, proprietarul sau, după  caz, deţinătorul exploataţiei depune cererea de identificare la oficiul teritorial al Operatorului Naţional, auditorului teritorial cu 7 zile înainte, intenţiei respective pentru înregistrarea exploataţiei în Registrul exploataţiilor, furnizînd acestuia datele de identificare prevăzute în Formularul de identificare.
    26. Fiecare proprietar de exploataţie trebuie să colaboreze cu medicul veterinar oficial şi cu auditorul teritorial în vederea înregistrării exploataţiei şi desfăşurării altor activităţi menţionate în prezentul Regulament, după cum urmează:
    1) în cazul unei exploataţii existente, proprietarul/deţinătorul exploataţiei:
    a) permite medicului veterinar oficial să exercite controale şi inspecţii la toate locaţiile şi referitor la toate animalele;
    b) oferă auditorului teritorial, la depunerea cererii de identificare date corecte referitoare la nume, prenume, IDNP/IDNO, adresă, adresa locaţiilor, date despre proprietarii animalelor, dacă acestea aparţin altor persoane;
    c) notifică auditorul teritorial, în perioada stabilită legal, orice modificare operată în datele deja colectate cu privire la animale şi exploataţie;
    d) păstrează şi actualizează registrul exploataţiei;
    2) în cazul deschiderii sau reluării activităţii unei exploataţii, proprietarul/deţinătorul acesteia va depune cererea respectivă auditorului teritorial, cu 7 zile înainte, intenţiei de activitate.
    27. Pe lîngă obligaţiile menţionate la punctele 25 şi 26 ale prezentului Regulament, proprietarul/deţinătorul va declara auditorului teritorial, intenţia suspendării temporare sau închiderii activităţii exploataţiei,  cu 7 zile înainte de producerea evenimentului.
    28. Proprietarul/deţinătorul exploataţiei păstrează documentele ce îi sînt remise şi care compun registrul exploataţiei pentru activităţi de control sanitar-veterinar.
    29. Pentru ţinerea evidenţei, proprietarul/deţinătorul exploataţiei supuse autorizării sanitar-veterinare de funcţionare, poate să-şi ţină registrul exploataţiei în format electronic, dar justifică evenimentele de animale, prin documente confirmative eliberate de Operatorul Naţional. Registrul exploataţiei în format electronic va fi organizat în maniera automatizării registrului din formatul imprimat, într-o formă care să asigure cel puţin informaţiile cuprinse la punctul 74 din prezentul Regulament. Registrul exploataţiei se actualizează zilnic şi se păstrează pentru control pe o perioadă de cel puţin 3 ani după sistarea activităţii exploataţiei.
    30. Proprietarul/deţinătorul exploataţiei păstrează cardul de exploataţie şi comunică, în termen de maximum 7 zile, pierderea sau furtul acestuia, oficiului teritorial al Operatorului Naţional, prin depunerea cererii „Declarare eveniment” care serveşte ca bază pentru înregistrarea evenimentului în Registrul exploataţiilor care emite Formularul de declarare eveniment. În baza acestuia, proprietarului exploataţiei i se eliberează un duplicat.
    Duplicatele documentelor se eliberează de către Operatorul Naţional contra plată, conform anexei nr.2 la prezenta hotărîre.
Secţiunea 2
Obligaţii privind identificarea animalelor
    31. Identificarea animalelor se efectuează de către deţinătorul de animale, care are obligaţia să identifice animalele şi să prezinte, în termen de 15 zile de la naştere, informaţia respectivă – oficiilor teritoriale ale Operatorului Naţional pentru înregistrarea acesteia în Registrul de stat al animalelor.
    32. Identificarea animalelor constă din următoarele proceduri obligatorii:
    a) manopera de identificare;
    b) întocmirea cererii de identificare;
    c) transmiterea cererii de identificare Operatorului Naţional;
    d) respectarea termenului-limită de identificare şi  înregistrare a animalelor;
    e) identificarea animalelor de import, după caz.
    33. Manopera de identificare constă:
    a) în atribuirea numărului de identificare animalului prin aplicarea crotaliilor, a altor mijloace de identificare, inclusiv electronice aprobate de Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare şi gestionate de Operatorul Naţional, care asigură identificarea animalelor fără a prejudicia bunăstarea lor, cu respectarea cerinţelor trasabilităţii;
    b) se efectuează din contul propriu al deţinătorului de animale.
    34. Animalele se consideră identificate doar în cazul în care sînt identificate cu mijloace de identificare gestionate de Operatorul Naţional şi sînt înregistrate în SITA potrivit procedurilor specificate în prezentul Regulament.
    35. Deţinătorul de animale:
    1) poate să-şi crotalieze animalele de sine stătător, dacă este abilitat şi înzestrat cu echipamente speciale în acest scop;
    2) poate apela la serviciile de crotaliere prestate de către medicul veterinar de liberă practică care activează în baza împuternicirii autorităţii competente şi a tarifului aprobat prin anexa nr. 2 la prezenta hotărîre;
    3)  îşi identifică animalele prin aplicarea mijloacelor de identificare, după cum urmează:
    a) la bovine – două crotalii auriculare identice aplicate la fiecare ureche, la mijlocul acesteia între venele auriculare fără a prejudicia bunăstarea lor;
    b) la ovine, caprine, porcine – a unei crotalii auriculare potrivit speciei, la mijlocul urechii între venele auriculare fără a prejudicia bunăstarea lor;
    c) la cabaline, asini şi la descendenţii obţinuţi prin încrucişarea acestora – a unui transponder, care se inoculează subcutanat în regiunea omoplatului drept, între omoplat şi ligamentul nucal.
    36. Serviciile de identificare pot fi prestate de către alte persoane decît medicii veterinari de liberă practică doar în cazul împuternicirii acestora de către autoritatea competentă.
    37. Animalele crotaliate altfel decît potrivit prevederilor prezentului Regulament şi cu alte mijloace decît aprobate de Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare şi gestionate de Operatorul Naţional se considera necrotaliate, deci neidentificate potrivit prevederilor naţionale de trasabilitate şi nu pot fi înregistrate în baza de date a Registrului de stat al animalelor .
    38. După manopera de identificare/crotaliere propriu-zisă a animalului, deţinătorul sau proprietarul animalului va întocmi cererea de identificare completînd datele cu privire la deţinător/proprietar din buletinul de identitate, datele cu privire la animale, înscriind codurile de identificare de pe crotaliile aplicate animalelor.
    Cererile pot fi completate şi depuse şi de medicul veterinar de liberă practică împuternicit de autoritatea competentă. Completarea cererii se efectuează doar în prezenţa deţinătorului de animale prin aceeaşi procedură descrisă la primul alineat al acestui punct. Medicul veterinar de liberă practică împuternicit poate percepe în acest sens o taxă nu mai mare decît cea aprobată prin anexa nr.2 la prezenta hotărîre.
    Proprietarul sau deţinătorul de animale poartă răspundere de informaţia prezentată prin cererea depusă, conform legislaţiei în vigoare.
    39. Deţinătorul de animale:
    va depune în termenul-limită de identificare cererea întocmită şi contrasemnată la oficiul teritorial al Operatorului Naţional, care va fi luată ca bază pentru înregistrarea în Registrul de stat al animalelor.
    40. Medicul veterinar de liberă practică împuternicit în acest caz:
    a) este obligat să respecte termenul-limită de depunere a cererii şi poartă răspundere în acest sens;
    b) poate percepe în acest sens o taxă nu mai mare decît cea aprobată prin anexa nr. 2 la prezenta hotărîre.
    Deţinătorul, inclusiv medicul veterinar de liberă practică împuternicit pot suporta sancţiuni contravenţionale la încălcarea acestor termene.
    Cererile întocmite neciteţ, incomplet, necontrasemnate de către deţinător nu vor fi înregistrate în Registrul de stat al animalelor.
    41. Deţinătorii de animale au obligaţia să identifice animalele şi să prezinte, în termen de 15 zile de la naştere, informaţia respectivă, la oficiul teritorial al Operatorului Naţional pentru înregistrarea acesteia în Registrul de stat al animalelor.
    42. Animalele:
    a) vor fi identificate şi înregistrate în termen de 20 de zile de la naştere;
    b) nu vor părăsi exploataţia înainte de a fi identificate;
    c) nu vor fi identificate într-o exploataţie neînregistrată în Registrul exploataţiilor.
    43. Animalele importate vor fi identificate şi înregistrate potrivit sistemului naţional, cu excepţia animalelor provenite din ţările ce se conformează cerinţelor internaţionale în domeniul identificării şi înregistrării animalelor, în termen de 15 zile de la data importului, dar înainte ca animalele să părăsească exploataţia respectivă, cu păstrarea datelor privind originea, menţionate în documentele de însoţire a animalelor.
    Fiecare proprietar de exploataţie, deţinător de animale, are obligaţia să colaboreze cu auditorul teritorial, în vederea înregistrării animalelor de pe exploataţia sa.
Secţiunea 3
Mijloace şi echipamente de identificare
    44. Mijloacele de identificare vor fi ridicate contra plată de la Operatorul Naţional, după caz, de la oficiile teritoriale şi de la medicul veterinar de liberă practică împuternicit.
    45. Deţinătorul de animale:
    1) poate ridica mijloacele de identificare de la persoanele autorizate în acest scop:
    a) de la 1 pîna la 100 crotalii de acelaşi fel (pentru o specie de animale) şi de la 1 pînă la 10 transpondere de la medicul veterinar de liberă practică împuternicit;
    b) de la 101 pînă la 1000 crotalii de acelaşi fel (pentru o specie de animale) şi de la 11 pînă la 100 transpondere de la oficiul teritorial;
    c) mai mult de 1001 crotalii de orice specie şi mai mult de 101 transpondere pot fi procurate de la Operatorul Naţional de nivel central;
    2) la sfîrşitul anului (perioada august-octombrie) să depună o cerere–comandă (aprobată de Operatorul Naţional) de solicitare a mijloacelor de identificare pentru anul viitor după  cum urmează:
    a) de la 1 pînă la 100 crotalii de acelaşi fel (pentru aceeaşi specie de animale) şi de la 1 pînă la 10 transpondere medicului veterinar de liberă practică împuternicit;
    b) de la 101 pînă la 1000 crotalii de acelaşi fel (pentru aceeaşi specie de animale) şi de la 11 pînă la 100 transpondere operatorului naţional (auditorul teritorial);
    c) mai mult de 1001 crotalii de acelaşi fel (pentru aceeaşi specie de animale) şi mai mult de 101 transpondere de la Operatorul Naţional de nivel central.
    46. Operatorul Naţional nu va livra mijloace de identificare beneficiarului dacă acesta va deţine mai mult de 50% din stoc din livrarea precedentă.
    47. Calculele pentru solicitarea mijloacelor de identificare se fac în funcţie de planificarea reproducerii şeptelului de animale, potrivit normelor zootehnice.
    Deţinătorul va indica în solicitare perioada de ridicare a comenzii.
    48. Medicul veterinar de liberă practică împuternicit depune, la rîndul său, o cerere-solicitare la oficiul teritorial al Operatorului Naţional.
    49. Echipamentul destinat aplicării crotaliilor şi administrării transponderilor pot fi procurate de la Operatorul Naţional.
Secţiunea 4
Obligaţii privind mişcarea animalelor
    50. În termen de 7 zile de la achiziţionarea sau încredinţarea oricăror animale din speciile supuse identificării, conform legislaţiei în vigoare, proprietarul exploataţiei sau deţinătorul de animale notifică medicului veterinar oficial prezenţa respectivelor animale sosite în exploataţie, prin depunerea unui exemplar al Formularului de mişcare (F2) – Certificat veterinar de sănătate.
    51. Fiecare proprietar de exploataţie/deţinător de animale, are obligaţia să notifice medicul veterinar oficial despre orice intenţie de mişcare a animalelor, prin depunerea cererii de mişcare anexînd adeverinţa veterinară eliberată de medicul veterinar de liberă practică împuternicit, solicitîndu-i, în acest scop, eliberarea Formularului de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate.
    52. Pentru animalele din specia bovină, suplimentar la cerinţele stabilite din prezentul compartiment, noul proprietar de exploataţie/deţinător de animale este obligat să solicite înregistrarea mişcării şi în paşaportul individual pentru bovină, conform modelului prezentat în anexa nr.7 la prezentul Regulament.
    53. Pot fi mişcate de pe o exploataţie pe alta numai animalele înscrise în Formularul de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate.
    54. Proprietarul/deţinătorul de animale are obligaţia să deţină, pe timpul mişcării animalelor, următoarele documente:
    1) paşaportul individual pentru bovine, în cazul animalelor din specia bovină;
    2) Formularul de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate, cu următoarea specificare:
    a) în drum spre exploataţia de tranzit (tîrguri) patru exemplare – un exemplar pentru exploataţia de tranzit, unul pentru noul proprietar şi unul pentru autoritatea competentă (medicul oficial DR/MSV şi pentru SPOA) la care este arondată teritorial exploataţia noului proprietar; al patrulea exemplar este destinat proprietarului exploataţiei de origine a animalelor şi este îndosariat în ultima;
    b) la întoarcere spre exploataţia de origine (pentru animalele care au intrat în exploataţia de tranzit, dar nu şi-au schimbat proprietarul) – trei exemplare, unul pentru exploataţia de destinaţie pentru noul proprietar şi unul destinat autorităţii competente (medicul oficial al DR/MSV şi pentru SPOA) la care este arondată teritorial exploataţia de destinaţie (în cazul dat exploataţia de destinaţie este exploataţia de origine), iar al treilea exemplar, destinat exploataţiei de tranzit, rămîne în ultima ca confirmare a tranzitului animalului prin aceasta, în care medicul veterinar al exploataţiei de tranzit înregistrează date despre intrarea şi ieşirea animalului, care în ziua următoare este transmis autorităţii competente (medicului oficial al circumscripţiei teritoriale sanitar-veterinare şi pentru siguranţa produselor de origine animală din cadrul  DR/MSV şi pentru SPOA) la care este arondată exploataţia de tranzit, pentru ca ultimul să înregistreze în SITA informaţia de tranzitare; în cazul respectiv medicul din exploataţia de tranzit va indica în Formularul de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate la compartimentul „exploataţia de destinaţie” codul exploataţiei de origine;
    c) la întoarcere spre exploataţia de origine (pentru animalele care nu au intrat în exploataţia de tranzit şi nu şi-au schimbat proprietarul) – trei exemplare, cu care au plecat spre exploataţia de tranzit; în cazul respectiv la destinaţie medicul veterinar oficial va indica în Formularul de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate la compartimentul exploataţia de destinaţie codul exploataţiei de origine;
    d) în drum spre exploataţia de destinaţie (pentru animalele care au intrat în exploataţia de tranzit şi şi-au schimbat proprietarul) medicul veterinar din exploataţia de tranzit înregistrează în formularul de mişcare la compartimentul „tranzit” date despre intrare şi ieşire a animalului din tranzit, iar la compartimentul „exploataţia de destinaţie” va indica codul exploataţiei de destinaţie pe care îl va prezenta noul proprietar la procurarea animalului, prezentînd formularul de identificare sau cardul de exploataţie pentru care sînt destinate animalele cumpărate, va îndosaria copia destinată exploataţiei de tranzit pe care în ziua următoare o va prezenta medicului veterinar oficial la care este arondată teritorial exploataţia de tranzit; iar la destinaţie medicul veterinar oficial doar va înregistra în SITA datele din exemplarul prezentat de noul proprietar de exploataţie şi/sau deţinător de animale;
    e) în drum spre exploataţia de destinaţie – două exemplare: un exemplar pentru exploataţia noului proprietar şi/sau deţinător de animale şi unul pentru autoritatea competentă (medicul veterinar oficial CSV) la care este arondată teritorial exploataţia noului proprietar; exemplarul destinat proprietarului exploataţiei de origine a animalelor  este îndosariat în ultima, iar exemplarul destinat exploataţiei de tranzit nu se eliberează.
    55. Formularele destinate autorităţii competente (DR/MSV şi pentru SPOA) se transmit de către medicul veterinar oficial la sfîrşitul lunii.
    56. Ajungînd la locul de destinaţie solicitantul are obligaţia să predea noului proprietar/deţinător de animale documentele ce au însoţit animalul, după cum urmează: în cazul în care a înstrăinat animalul, va face dovadă evenimentului predînd noului deţinător de animale exemplarele Formularului de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate – exemplarul destinat noului deţinător şi exemplarul destinat autorităţii competente (DR/MSV şi pentru SPOA).
    57. Proprietarul exploataţiei emitente, precum şi noii proprietari de exploataţii şi noii deţinători de animale au obligaţia să reţină, să păstreze şi să arhiveze în registrul exploataţiei (fermei), exemplarele tuturor formularelor de mişcare (F2) – certificatele veterinare de sănătate, eliberate pentru animalele care au fost şi/sau sînt în exploataţie.
    58. În vederea monitorizării mişcării animalelor, proprietarul exploataţiei sau deţinătorul de animale are obligaţia să prezinte autorităţii competente, la solicitarea acesteia, documentele de însoţire ale animalelor pe parcursul mişcării lor.
    59. La constituirea unei exploataţii, de tip păşune sezonieră, cireadă în tabere de vară, turmă în transhumanţă, prin încredinţarea animalelor către un deţinător sau către proprietarul respectivei exploataţii, acesta va prelua numai animalele însoţite de Formularul de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate, iar în cazul bovinelor - şi de paşaportul individual pentru bovine.
    60. În perioada în care animalele se află într-o exploataţie, de tip păşune, sezonieră, cireadă în tabere de vară, turmă în transhumanţă, proprietarul acesteia sau deţinătorul animalelor are obligaţia de a dispune în permanenţă de:
    a) paşaportul individual pentru bovine (în cazul animalelor din specia bovină);
    b) cardul de exploataţie;
    c) Formularul de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate al tuturor animalelor din respectiva exploataţie (turmă, cireadă).
Secţiunea 5
Obligaţii privind evenimentele din exploataţii
    61. Deţinătorii de animale au obligaţia de a declara oficiului teritorial, prin depunerea cererii de declarare eveniment, în cel mult 7 zile, moartea, dispariţia şi  sacrificarea animalelor, alte evenimente legate de animal sau exploataţie, inclusiv de pierdere-regăsire animal, pierdere mijloc de identificare, schimbarea proprietarului, pierdere card, paşaport individual pentru bovine.
    62. În cazul pierderii crotaliei, pentru animalele din specia ovine, caprine şi porcine, proprietarul/ deţinătorul va aplica o nouă crotalie şi va completa cererea de declarare eveniment, pe care o depune  la oficiul teritorial în termenele stabilite.
    63.  La pierderea unei crotalii de către animalele din specia bovine completează cererea de declarare eveniment pe care o depune la oficiul teritorial în termenele stabilite ca dovadă a pierderii şi confirmare a comandării mijlocului de identificare pierdut, care va avea acelaşi cod şi se va diferenţia doar prin data fabricării şi numărul duplicatului.
    La pierderea ambelor crotalii de către animalele din specia bovine completează cererea de declarare eveniment pe care o depune la oficiul teritorial în termenele stabilite ca dovadă a faptului.
    64. Animalele care au murit în exploataţii sau în timpul transportării vor fi examinate sanitar-veterinar, iar paşapoartele individuale pentru bovine, vor fi predate de către deţinător oficiului teritorial, care are obligaţia să înregistreze informaţia respectivă conform procedurilor aprobate. Mijloacele de identificare rămîn pe animal pînă la ecarisajul cadavrului.
Secţiunea 6
Obligaţii privind transportul animalelor
    65. Orice persoană care transportă animale pe teritoriul Republicii Moldova are următoarele obligaţii:
    a) să accepte numai animalele identificate, care sînt însoţite de Formularul de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate sau, după caz, de Certificatul veterinar de sănătate pentru export, iar în cazul bovinelor – şi de paşaportul individual pentru bovine;
    b) să verifice, la încărcare, pentru fiecare animal în parte, corespunderea dintre paşaportul individual pentru bovine, Formularul de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate şi mijlocul de identificare pentru animalele din specia bovină, precum şi corespunderea dintre mijlocul de identificare şi Formularul de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate pentru celelalte specii de animale;
    c) să prezinte la control persoanelor responsabile de controlul oficial animalele şi toate documentele menţionate în prezenta secţiune.
Secţiunea 7
Obligaţii privind activitatea din unităţile de sacrificare
    66. Fiecare unitate de sacrificare trebuie să deţină şi să actualizeze Registrul unităţii de sacrificare, pe care va fi inscripţionat codul unităţii de sacrificare atribuit de SITA.
    67. Administratorul unităţii de sacrificare (în continuare – deţinător) este responsabil de menţinerea şi actualizarea Registrului unităţii de sacrificare şi are următoarele obligaţii:
    a) să permită accesul în unitatea de sacrificare numai animalelor identificate, însoţite de Formularul de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate, iar în cazul bovinelor – şi de paşaportul individual pentru bovine;
    b) să verifice, pentru fiecare animal în parte, dacă există concordanţă între mijlocul de identificare şi documentele de însoţire.
    68. Pe lîngă cele menţionate în prezenta secţiune, deţinătorul are următoarele obligaţii:
    1) pentru exploataţiile care nu au acces direct la SITA:
    a) să transmită documentele de însoţire (F2) ale animalelor destinate sacrificării, cel mult în termen de 3 zile, medicului veterinar oficial la care este arondată unitatea de sacrificare, pentru a actualiza informaţia în SITA despre încheierea mişcării;
    b) să completeze cererea de declarare eveniment indicînd sacrificarea tradiţională, pentru animalele destinate sacrificării şi să o transmită oficiului teritorial cel mult în termen de 3 zile pentru a actualiza informaţia despre sacrificare în SITA şi eliberarea Formularului de declarare eveniment F3;
    2) pentru exploataţiile care au acces direct la SITA:
    a) să înregistreze în SITA sosirea animalelor destinate sacrificării;
    b) să înregistreze în SITA evenimentul de sacrificare tradiţională sau, după  caz, a altui eveniment;
    c) să transmită oficiului teritorial, cel mult în termen de 3 zile, setul de documente de mişcare F2, paşaportul individual pentru bovine în cazul sacrificării bovinelor, documentele F3 declarare eveniment, destinate acestuia, ca dovadă a sosirii şi sacrificării, pentru a fi arhivate conform prevederilor legale;
    d) să predea lunar, oficiilor teritoriale paşapoartele individuale pentru bovine, în cazul bovinelor sacrificate, iar mijloacele de identificare vor rămîne pe animal pînă la etichetarea carcasei;
    e) bovinele identificate şi înregistrate, care au fost sacrificate de urgenţă vor fi expediate la unităţile de sacrificare autorizate sanitar-veterinar, ce au obligaţia de a preda lunar, oficiilor teritoriale paşapoartele individuale pentru bovinele sacrificate, iar mijloacele de identificare vor rămîne pe animal pînă la etichetarea carcasei;
    f) să actualizeze zilnic Registrul unităţii de sacrificare şi să-l păstreze pentru control o perioada de cel puţin trei ani după sistarea activităţii;
    g) în unele cazuri o parte din atribuţiile autorităţii competente se vor exercita prin medicii veterinari împuterniciţi prin ordinul medicului veterinar şef al DR/MSV şi pentru SPOA, ca persoane responsabile întărite pe unităţile de sacrificare, pentru asigurarea principiului trasabilităţii animalelor vii.
    Doar în cazurile respective exploataţiile de acest tip beneficiază de accesul la SITA printr-o procedura aprobată de Operatorul Naţional, pentru ca proprietarul sau deţinătorul exploataţiei să-şi actualizeze tranzacţiile şi evenimentele cu animalele şi, doar în acest caz, acest tip de exploataţie îşi organizează Registrul unităţii de sacrificare în format electronic, dar este obligat să-l justifice prin documente confirmative emise de Operatorul Naţional.
    69. Registrul electronic al unităţii de sacrificare va fi organizat în maniera automatizării registrului din formatul imprimat, într-o formă care să asigure cel puţin următoarele date referitoare la animalele tăiate: data tăierii, codul animalului, codul unităţii de sacrificare, codul exploataţiei de origine, numărul animalelor tăiate, numărul lotului de animale, greutatea carcasei, destinaţia cărnii, numărul autorizaţiei veterinare de transport şi numărul de înmatriculare a vehiculului care a transportat animalele la unitatea de sacrificare.
Secţiunea 8
Accesul în SITA
    70. Exploataţiilor autorizate sanitar-veterinar, care au angajat un medic veterinar împuternicit de către Autoritatea competentă cu atribuţii de identificare şi înregistrare a animalelor, Operatorul Naţional oferă acces în SITA, cu titlu gratuit, pentru includerea datelor.
    71. Operatorul Naţional va refuza accesul în SITA exploataţiilor la depistarea încălcărilor cu privire la utilizarea SITA, a înregistrărilor eronate, a altor încălcări cu privire la principiul trasabilităţii sau la solicitarea autorităţii competente în urma  neconformităţilor depistate la inspecţii.
Secţiunea 9
Actualizarea registrului exploataţiei
    72. Proprietarul sau deţinătorul de animale este obligat să păstreze permanent, inclusiv pentru o perioadă de 3 ani de la data închiderii exploataţiei, registrul exploataţiei, să-l actualizeze şi să-l arhiveze în ordine cronologică, îndosariat în mod corespunzător.
    73. Toate documentele despre exploataţie, despre animalele identificate, inclusiv paşaportul pentru bovine în cazul bovinelor din exploataţia respectivă şi despre mişcarea acestora, alte evenimente cu animalele şi exploataţia, constituie registrul exploataţiei.
    74. Registrul exploataţiei trebuie să cuprindă următoarele informaţii minime, actualizate la zi:
    1) date referitoare la exploataţie:
    a) codul de identificare a exploataţiei;
    b) adresa exploataţiei;
    c) numele şi IDNO/IDNP al deţinătorului;
    2) date referitoare la animalele din exploataţie:
    a) codul de identificare a animalului;
    b) data naşterii;
    c) data identificării;
    d) sexul;
    e) rasa şi genotipul, dacă se cunosc;
    f) ziua, luna şi anul în care animalul a decedat în exploataţie;
    g) informaţii despre orice înlocuire a crotaliilor sau a dispozitivelor electronice;
    3) date referitoare la animalele nou-intrate în exploataţie:
    a) codul de identificare a animalului;
    b) codul de identificare a exploataţiei de la care animalele au fost transferate;
    c) data intrării;
    4) date referitoare la animalele care părăsesc exploataţia:
    a) codul de identificare a exploataţiei sau unităţii de sacrificare;
    b) data plecării;
    c) numărul de înmatriculare al mijlocului de transport (inclusiv remorca).
Capitolul III
OBLIGAŢIILE AUTORITĂŢII COMPETENTE
Secţiunea 1
Asigurarea implementării principiului trasabilităţii
animalelor vii în Republica Moldova
    75. Autorităţii competente, potrivit legii, îi revin următoarele sarcini generale:
    a) controlul şi supravegherea respectării principiului trasabilităţii în exploataţiile de animale, prin DR/MSV şi pentru SPOA;
    b) investigarea cazurilor neconforme depistate de către Operatorul Naţional la procedurile de înregistrare, iradiere a informaţiilor în Registrul de stat al animalelor în scopul evitării înregistrării declaraţiilor eronate ale deţinătorilor;
    c) aprobarea şi implementarea planului anual de inspecţii pentru monitorizarea respectării principiului trasabilităţii în exploataţiile de animale, care va conţine indicatori specifici criteriilor de selectare a exploataţiilor în baza analizei riscului;
    d) identificarea şi aprobarea listei criteriilor de selectare a exploataţiilor pentru inspecţie în baza analizei riscului şi potrivit prevederilor regulamentelor UE în acest scop;
    e) analiza rezultatelor planului de inspecţii pentru anul precedent, identificarea riscurilor şi actualizarea în fiecare an a criteriilor de selectare a exploataţiilor pentru un nou plan şi, în caz de necesitate, majorarea procentului de selectare a exploataţiilor pentru control în scopul asigurării implementării prevederilor principiului trasabilităţii potrivit cerinţelor UE;
    f) înaintarea propunerilor către Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare de subvenţionare a exploataţiilor cu risc major în scopul stimulării deţinătorilor de animale sau proprietarilor animalelor ca să respecte prevederile principiului trasabilităţii, în urma analizei anuale a rezultatelor inspecţiilor pentru monitorizarea procesului de implementare a prevederilor trasabilităţii;
    g) contribuirea la finanţarea implementării principiului trasabilităţii prin ajustarea şi optimizarea software, hardware, reţele de comunicare SITA, armonizînd sistemul la noile cerinţe UE şi pentru integrarea noilor sisteme informaţionale a managementului sanitar-veterinar cu SITA;
    h) asigurarea Operatorului Naţional cu local gratis la nivel raional în cadrul DR/MSV şi pentru SPOA, pentru desfăşurarea activităţii oficiilor teritoriale;
    i) împuternicirea medicilor veterinari de liberă practică în scopul prestării serviciilor de identificare, completarea cererilor de identificare, mişcare, declarare eveniment, comercializare a mijloacelor de identificare.
    76. Planul naţional de inspecţii va constitui cel puţin 10% din exploataţiile înregistrate care vor conţine cel puţin 10% animale din totalul celor înregistrate, selectate în baza criteriilor de selectare, identificate în baza analizei riscului potrivit prevederilor legale şi prezentului Regulament.
    77. În unele cazuri o parte din atribuţiile autorităţii competente vor fi exercitate de către medicii veterinari împuterniciţi prin ordinul şefului DR/MSV şi pentru SPOA, ca persoane responsabile de unele exploataţii privind identificarea şi trasabilitatea animalelor.
Secţiunea 2
Obligaţii privind identificarea animalelor
    78. Autorităţii competente potrivit legii îi revin următoarele sarcini speciale:
    a) în cazul nerespectării regulilor de identificare şi înregistrare a animalelor retrage dreptul medicului veterinar de liberă practică de a presta serviciile respective, cu includerea prestatorului în lista de interdicţii a operatorilor economici;
    b) actualizează pe site-ul oficial al autorităţii lista medicilor veterinari împuterniciţi să presteze servicii de identificare şi comercializare a mijloacelor de identificare, cu specificarea teritoriului arondat de acoperire pentru fiecare şi datelor de contact, precum şi lista medicilor veterinari de liberă practică, cărora li s-a retras dreptul de a presta serviciile respective.
    79. Medicul veterinar de liberă practică împuternicit are dreptul:
    a) să presteze servicii de identificare şi să comercializeze mijloace de identificare aprobate la autorizarea şi împuternicirea acestuia de către autoritatea competentă şi la solicitarea proprietarului sau deţinătorului de animale;
    b) să crotalieze animalul şi să completeze cererea de identificare a exploataţiei/animalului doar la solicitarea deţinătorului sau proprietarului de animale şi în prezenţa acestuia;
    c) să transmită cererea de identificare completată oficiului teritorial doar la solicitarea deţinătorului sau proprietarului de animale şi în termenele-limită specificate în prezentul Regulament.
Secţiunea 3
Obligaţii privind înregistrarea animalelor
    80. Autoritatea competentă permite exploataţiei accesul în SITA în scopul înregistrării evenimentelor cu animale, doar dacă aceasta este autorizată sanitar-veterinar şi are angajat un medic veterinar împuternicit în acest scop.
    81. Accesul exploataţiei în SITA se oferă de către Operatorul Naţional cu respectarea prevederilor pct.80 din prezentul Regulament.
    82. Înregistrarea evenimentelor cu animale în SITA de către exploataţia autorizată în acest scop se face conform termenelor şi procedurilor prevăzute în prezentul Regulament.
Secţiunea 4
Obligaţiile medicului veterinar oficial
privind mişcarea animalelor
    83. La mişcarea animalelor medicului veterinar oficial îi revin următoarele sarcini:
    1) înregistrează în Registrul exploataţiilor al SITA orice intenţie a proprietarului sau deţinătorului privind mişcarea animalelor, prin cererea de mişcare anexată la adeverinţa veterinară, eliberată şi depusă în acest scop, eliberînd Formularul de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate;
    2) înregistrează în Registrul exploataţiilor al SITA notificările proprietarului sau deţinătorului de animale despre sosirea animalelor, care sînt depuse prin exemplarul Formularului de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate;
    3) pentru animalele din specia bovină, suplimentar la cerinţele stabilite în prezentul punct, înregistrează mişcarea şi în paşaportul individual pentru bovină, în cazul în care această mişcare conduce la schimbarea proprietarului exploataţiei sau a deţinătorului de animale;
    4) eliberează proprietarului sau deţinătorului de animale pentru deţinerea, pe timpul mişcării animalelor, următoarele documente:
    a)  paşaportul individual pentru bovine, în cazul animalelor din specia bovină;
    b) Formularul de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate, cu următoarea specificare:
în drum spre exploataţia de tranzit (tîrguri) patru exemplare – un exemplar pentru exploataţia de tranzit, un exemplar pentru noul proprietar, un exemplar pentru autoritatea competentă (medicul veterinar oficial DR/MSV şi pentru SPOA) la care este arondată teritorial exploataţia noului proprietar, un exemplar  pentru proprietarul sau deţinătorul de animale al exploataţiei de origine şi este îndosariat în ultima;
    5) recepţionează de la proprietarul sau deţinătorul de animale la întoarcerea acestuia din exploataţia de tranzit spre exploataţia de origine (pentru animalele care au intrat în exploataţia de tranzit, dar nu şi-au schimbat proprietarul) exemplarul  destinat autorităţii competente (medicul veterinar oficial,  pe care la sfîrşitul lunii îl transmite la DR/MSV şi pentru SPOA) al Formularului de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate, iar exemplarul pentru exploataţia de destinaţie (noul proprietar) în cazul acesta va ramîne la proprietarul sau deţinătorul de animale al exploataţiei de origine. Exemplarul destinat exploataţiei de tranzit va ramîne în ultima drept confirmare a tranzitului animalelor prin aceasta, în care medicul exploataţiei de tranzit înregistrează date despre intrarea şi ieşirea animalelor, pe care în ziua urmatoare le va  transmite autorităţii competente (medicului veterinar oficial) la care este arondată teritorial exploataţia de tranzit, pentru ca acesta să înregistreze în SITA informaţia de tranzitare; în cazul dat medicul din exploataţia de tranzit va indica în Formularul de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate, la compartimentul „exploataţia de destinaţie”, codul exploataţiei de origine;
    6) preia de la proprietarul sau deţinătorul de animale la întoarcerea acestuia spre exploataţia de origine (pentru animalele care nu au intrat în exploataţia de tranzit şi nu şi-au schimbat proprietarul) – toate exemplarele, cu care acesta a plecat spre exploataţia de tranzit, în afară de exemplarul pentru exploataţia de destinaţie (noul proprietar) care, în cazul acesta va ramîne la proprietarul sau deţinătorul de animale al exploataţiei de origine; în acest caz la destinaţie medicul veterinar oficial va indica în Formularul de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate, la compartimentul „exploataţia de destinaţie”, codul exploataţiei de origine;
    7) recepţionează de la proprietarul sau deţinătorul de animale la sosirea acestora pe exploataţia de destinaţie (pentru animalele care au intrat în exploataţia de tranzit şi şi-au schimbat proprietarul) exemplarul  destinat autorităţii competente (medic veterinar oficial, pe care la sfîrşitul lunii îl transmite la DR/MSV şi pentru SPOA,) iar exemplarul pentru exploataţia de destinaţie (noul proprietar) în cazul acesta va ramîne în posesia noului proprietar sau deţinător de animale al exploataţiei de destinaţie. Exemplarul destinat exploataţiei de tranzit va ramîne în ultima drept confirmare a tranzitului animalelor pin aceasta, în care medicul veterinar al exploataţiei de tranzit, înregistrează date despre intrarea şi ieşirea animalelor, pe care în ziua următoare îl va  transmite autorităţii competente (medicului veterinar oficial) la care este arondată teritorial, pentru ca acesta să înregistreze în SITA informaţia de tranzitare şi la sfîrşitul lunii să-l transmită la DR/MSV şi pentru SPOA; în acest caz medicul din exploataţia de tranzit va indica în Formularul de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate, la compartimentul „exploataţia de destinaţie”, codul exploataţiei de destinaţie pe care-l livrează noul proprietar sau deţinător al animalelor din Formularul de identificare (F1) sau cardul exploataţiei pe care le deţine la procurarea animalelor;
    8) pentru animalele care au o destinaţie fără a intra în exploataţia de tranzit eliberează două exemplare: un exemplar pentru exploataţia noului proprietar şi unul pentru autoritatea competentă (medic veterinar oficial DR/MSV şi pentru SPOA) la care este arondată teritorial exploataţia noului proprietar şi recepţionează pentru acest caz (în cazul că este medic veterinar oficial a exploataţiei de destinaţie) exemplarul destinat autorităţii competente (medicul veterinar oficial DR/MSV şi pentru SPOA); exemplarul destinat proprietarului de origine a animalelor este îndosariat în ultima, iar exemplarul destinat exploataţiei de tranzit nu se eliberează;
    9) formularele destinate autorităţii competente (DR/MSV şi pentru SPOA) se transmit acesteia de către medicul veterinar oficial la sfîrşitul lunii;
    10) solicită de la proprietarul exploataţiei sau deţinătorul de animale documentele de însoţire ale animalelor pe parcursul mişcării acestora;
    11) răspunde în aceeaşi zi la solicitarea mişcării de către proprietarul exploataţiei sau a deţinătorului de animale.
    84. Formularul de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate este valabil pînă cînd animalele sînt aduse la locul de destinaţie, dar nu mai mult de 3 zile de la eliberare.
    85. Este interzisă înregistrarea în SITA a mişcării animalelor pentru exploataţiile cu statut „suspendată”. Medicul veterinar oficial nu va înregistra tranzacţii de animale avînd această destinaţie sau din această exploataţie, doar după parcurgerea activării stării exploataţiei din „suspendată” în „activă”.
Secţiunea 5
Obligaţiile medicului veterinar oficial privind
înregistrarea cazului de moarte a animalului
    86. La înregistrarea unor evenimente, cum sînt: sacrificarea tradiţională, moartea animalelor, medicul veterinar oficial are următoarele obligaţii:
    a) să răspundă imediat solicitării auditorului teritorial a validării cererilor de declarare eveniment a cazurilor solicitate de către proprietarul sau deţinătorul animalelor pentru înregistrarea evenimentelor de moarte sau sacrificare;
    b) să investigheze cazurile sus-menţionate prin declanşarea de inspecţii la faţa locului în exploataţii potrivit normelor sanitar-veterinare şi să aprobe după caz, cererile neconforme la soluţionarea acestora pentru înregistrarea evenimentelor de către auditorul teritorial;
    c) să completeze suplimentar paşaportul individual pentru bovine cu date cu privire la eveniment şi să-l transmită auditorului teritorial pentru îndosariere.
Secţiunea 6
Obligaţiile medicului veterinar oficial sau împuternicit
privind activitatea din unităţile de sacrificare
    87. Dacă medicul veterinar al unităţii de sacrificare sau, după caz, medicul veterinar oficial la care este arondată unitatea de sacrificare constată că un animal din specia bovina destinat sacrificării:
    a) are o singură crotalie, va emite o aprobare de sacrificare a bovinei pentru consum;
    b) nu are nici o crotalie, nu va permite sacrificarea animalului şi informează imediat medicul veterinar al DR/MSV şi pentru SPOA, care va desfăşura o anchetă completă a cazului şi va investiga locul de unde a fost adus respectivul animal, solicitînd informaţii relevante despre deţinătorul anterior al animalului. După investigaţie, şeful DR/MSV şi pentru SPOA eliberează o autorizare de sacrificare a animalului pentru consum sau, în funcţie de rezultatul anchetei, aplică prevederile Normei sanitar-veterinare privind anunţarea, declararea şi notificarea unei boli transmisibile ale animalelor, aprobată prin ordinul ministrului agriculturii şi industriei alimentare nr.34 din 26 februarie 2006.
    88. Procedura menţionată la litera b) poate fi realizată numai dacă animalul a fost însoţit de un Formular de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate, iar în cazul bovinelor – şi de paşaportul individual pentru bovine, în baza cărora se poate stabili originea animalului.
    89. Tăierea animalelor în afara unităţilor de sacrificare se poate realiza numai în conformitate cu art.11 alin.(2) şi (3) ale Legii nr.231-XVI din 20 iulie 2006 privind identificarea şi înregistrarea animalelor.
    90. Pentru exploataţiile care nu au acces direct la SITA:
    a) va actualiza în SITA sosirea animalelor la unitatea de sacrificare, conform documentelor prezentate de proprietarul sau deţinătorul unităţii de sacrificare;
    b) după sacrificare, medicul veterinar din cadrul unităţii de sacrificare are obligaţia de a introduce în paşaportul individual pentru bovine data sacrificării şi codul unităţii de sacrificare.
Secţiunea 7
Obligaţiile medicului veterinar oficial al postului de control
sanitar veterinar organizat în cadrul postului vamal în cazul
importurilor de animale
    91. Pentru fiecare transport de animale provenite din statele-membre ale UE sau din ţările non-UE, medicul veterinar oficial al postului de control sanitar-veterinar organizat în cadrul postului vamal are următoarele obligaţii:
    a) să verifice corespunderea dintre paşaportul individual pentru bovine şi crotalie, efectuînd controalele prevăzute de legislaţia naţională;
    b) să verifice prin sondaj corespunderea dintre mijloacele de identificare şi Certificatul veterinar de sănătate pentru bovinele provenite din ţări non-UE şi pentru celelalte animale supuse procesului de identificare şi înregistrare, indiferent de provenienţă;
    c) să înregistreze mişcarea în SITA pentru fiecare animal şi să înmîneze deţinătorului de animale exemplarele Formularului de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate necesare pentru însoţirea animalelor pe tot parcursul mişcării pînă la locul de destinaţie;
    d) să înmîneze paşapoartele individuale pentru bovine deţinătorului de animale, în cazul transportului de animale provenite dintr-un stat-membru al UE;
    e) să păstreze, un exemplar al Formularului de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate destinat punctului de tranzit, care ulterior îl va transmite Direcţiei coordonarea posturilor sanitar-veterinare vamale cu scop de notificare a începutului mişcării animalelor admise în ţară.
Secţiunea 8
Obligaţiile medicului veterinar oficial al postului de control
sanitar veterinar organizat în cadrul postului vamal în cazul
exporturilor de animale
    92. În cazul exporturilor vizate, medicul veterinar oficial al postului de control sanitar-veterinar organizat în cadrul postului vamal are următoarele obligaţii:
    a) să verifice corespunderea animalelor cu cerinţele prezentului Regulament;
    b) dacă animalele nu corespund cerinţelor prevăzute în prezentul Regulament referitor la identificarea animalelor, transportul animalelor, documentele de însoţire pentru mişcarea animalelor corespunderea între documentele de însoţire şi mijloacele de identificare, medicul veterinar oficial al postului de control sanitar veterinar organizat în cadrul postului vamal nu va permite exportul lotului de animale în care s-a depistat cazul şi care va fi direcţionat în exploataţia de origine pentru carantinizare şi investigare;
    c) să notifice exportul în SITA;
    d) să preia paşaportul individual pentru bovine, în cazul bovinelor, şi să-l transmită Direcţiei coordonarea posturilor sanitar-veterinare vamale la sfîrşitul lunii de gestiune;
    e) să păstreze o copie a Certificatului veterinar de sănătate pentru export.
Secţiunea 9
Obligaţiile medicului veterinar oficial
privind exportul de animale

    93. În cadrul activităţilor legate de exportul de animale medicii veterinari oficiali ai DR/MSV şi pentru SPOA au următoarele obligaţii:
    a) să verifice dacă animalele destinate exportului sînt identificate şi înregistrate şi au paşapoarte individuale pentru bovine, în cazul bovinelor;
    b) să elibereze Certificatul veterinar de sănătate pentru export doar pentru animalele identificate, înregistrate şi cu paşaport, în cazul bovinelor;
    c) să păstreze şi să arhiveze o copie a Certificatului veterinar de sănătate pentru export;
    d) să înregistreze în SITA ieşirea animalelor în aceeaşi zi în care a fost eliberat Certificatul veterinar de sănătate pentru export, în baza informaţiilor cuprinse în acesta;
    e) să notifice exportul de animale postului de control sanitar-veterinar organizat în cadrul postului vamal prin proceduri generate de SITA.
    94. În cazul exporturilor de animale din specia bovină, autoritatea competentă preia şi arhivează, pentru o perioadă de minimum 3 ani paşapoartele animalelor exportate, transmise de postul de control sanitar-veterinar organizat în cadrul postului vamal.
Secţiunea 10
Obligaţiile medicului veterinar oficial
privind importul de animale
    95. În cazul importului de animale, medicul veterinar oficial are următoarele obligaţii:
    a) să verifice notificarea mişcării din postul de control sanitar-veterinar organizate în cadrul posturilor vamale în SITA şi documentele de însoţire ale animalelor;
    b) să colecteze toate paşapoartele individuale pentru bovine de la deţinătorul de animale şi să le transmită DR/MSV şi pentru SPOA;
    c) să solicite oficiului teritorial, în urma înregistrării sosirii animalelor pe exploataţia de destinaţie în SITA, eliberarea noilor paşapoarte individuale pentru bovine.
Secţiunea 11
Obligaţiile medicului veterinar de liberă practică
împuternicit privind identificarea animalelor
    96. Să respecte prevederile prezentului Regulament cu privire la corectitudinea şi termenele de identificare a animalelor, completarea şi transmiterea cererii de identificare potrivit tarifelor aprobate în anexa nr.2 la prezenta hotărîre, în cazul în care prestează astfel de servicii.
    97. Cererea de declarare eveniment poate fi completată de către acesta la eliberarea adeverinţei veterinare doar în prezenţa deţinătorului sau proprietarului la acceptarea acestuia şi va fi valabilă doar dacă este contrasemnată de ultimul.
    98. Medicul veterinar de liberă practică împuternicit are dreptul:
    a) să presteze servicii de identificare, completare şi transmitere către oficiul teritorial a cererilor de identificare şi, după caz, a cererilor de declarare eveniment, potrivit termenelor specificate de prezentul Regulament, doar dacă au împuternicire de la autoritatea competentă;
    b) să comercializeze mijloace de identificare doar dacă este împuternicit de către autoritatea competentă să presteze servicii de identificare.
Capitolul IV
OBLIGAŢIILE OPERATORULUI NAŢIONAL
Secţiunea 1
Atribuţii cu privire la înregistrarea şi actualizarea datelor în SITA
    99. Operatorului Naţional i se deleagă atribuţiile privind  înregistrarea, actualizarea, modificarea, iradierea datelor despre exploataţiile şi animalele înregistrate în Registrul de stat al animalelor, potrivit procedurilor prezentului Regulament.
    100. Atribuţiile de înregistrare a datelor cu referire la animale şi exploataţii sînt realizate în conformitate cu prevederile prezentului Regulament prin oficiile teritoriale ale Operatorului Naţional amplasate în incinta DR/MSV şi pentru SPOA în care activează auditorii teritoriali şi alţi utilizatori ai Sistemului de Identificare şi Trasabilitate a Animalelor.
    Doar animalele identificate cu mijloace de identificare aprobate de Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare şi gestionate de Operatorul Naţional în SITA vor fi înregistrate în Registrul de stat al animalelor.
Secţiunea 2
Obligaţii privind identificarea şi înregistrarea exploataţiilor
    101. La deschiderea exploataţiei, fiecare exploataţie din Republica Moldova se înregistrează în Registrul exploataţiilor la solicitarea deţinătorului sau proprietarului prin depunerea cererii de identificare a exploataţiei la oficiul teritorial, înainte de a fi introduse animale pe aceasta, prin atribuirea unui cod alfanumeric unic şi permanent, generat de SITA.
    102. Auditorul teritorial este responsabil pentru activitatea de înregistrare şi actualizare a datelor despre exploataţii conform procedurilor menţionate la prezentul compartiment:
    a) actualizează în permanenţă datele cu privire la exploataţiile arondate raionului înregistrate în Registrul exploataţiilor şi puse la dispoziţie Operatorului Naţional de către deţinătorul de animale sau proprietarul exploataţiei sau, după  caz, de medicul veterinar de liberă practică împuternicit, potrivit cererii de identificare;
    b) actualizează datele privind modificările operate în datele exploataţiilor din Registrul exploataţiilor (schimbare proprietar, modificare domiciliu proprietar, divizare gospodării în urma partajului de divorţ, de succesiune etc.).
    103. În caz că la înregistrarea exploataţiei auditorul teritorial prin procedurile SITA depistează sau suspectează solicitarea înregistrării unei exploataţii închise din careva motive sau datele din cerere corespund unei exploataţii înregistrate sau indică la amplasamentul unei exploataţii înregistrate, va refuza înregistrarea pînă la investigarea cazului şi întreprinderea măsurilor corective  de către autoritatea competentă, potrivit prevederilor Legii nr.221-XVI din 19 octombrie 2007 privind activitatea sanitar-veterinară.
    Auditorul teritorial va preda toate cererile neconforme autorităţii competente pentru investigarea cazului.
    104. Toate exploataţiile supuse autorizării sanitar-veterinare din Republica Moldova vor primi cîte un card de exploataţie, emis de către autoritatea competentă şi un formular de identificare ca dovadă a înregistrării exploataţiei în Registrul exploataţiilor.
    Auditorul teritorial va elibera cardul exploataţiei deschise proprietarului în cel mult o lună de la data înregistrării exploataţiei, efectuînd, totodată, un scurt instructaj privind funcţiile cardului şi obligaţiile ce revin deţinătorului acestuia.
    105. Fiecare exploataţie din Republica Moldova se închide de către Operatorul Naţional, la solicitarea proprietarului sau deţinătorului prin depunerea la acesta a cererii de declarare eveniment, numai după  scoaterea animalelor de pe exploataţie, în cazul unei interdicţii sau restricţii veterinare – a  întocmirii cererii de declarare eveniment de către autoritatea competentă.
    Auditorul teritorial va preda autorităţii competente cererile solicitării închiderii exploataţiilor neconforme, la depistarea acestora, pentru investigarea cazului.
    La solicitarea închiderii exploataţiilor autorizate auditorul teritorial va înregistra evenimentul doar după  investigarea cazului de către autoritatea competentă prin inspecţiile la faţa locului la exploataţia solicitantă în scopul excluderii cazurilor de închidere a exploataţiilor care fac obiectul a careva interdicţii legale. Exploataţia va fi închisă la absenţa neconformităţilor, după  caz în urma remedierii neconformităţilor.
    Evenimentul de închidere a exploataţiei se va opera în Registrul exploataţiei de către auditorul teritorial doar la aprobarea de către autoritatea competentă, potrivit prevederilor Legii nr.235-XVI din 20 iulie 2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător.
    106. Redeschiderea unei exploataţii închise se efectuează de către oficiul teritorial, după  caz, Operatorul Naţional, la solicitarea proprietarului exploataţiei, după  caz a autorităţii competente, prin depunerea cererii de identificare la acesta, aprobate de către autoritatea competentă, cu excepţia celor care fac obiectul unei interdicţii sau restricţii, potrivit procedurilor de deschidere a unei exploataţii noi prevăzute în prezentul Regulament.
    107. Închiderea  unei exploataţii se efectuează, potrivit prevederilor Legii nr.235-XVI din 20 iulie 2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător în felul următor:
    a) auditorul teritorial verifică în SITA datele din cererea de declarare eveniment depusă de proprietar, pentru exploataţia solicitată închiderii, cu privire la existenţa efectivelor de animale, în caz că nu sînt restricţii, înregistrează evenimentul în Registrul exploataţiilor şi emite Formularul de declarare eveniment (F3), drept confirmare a înregistrării evenimentului de închidere a exploataţiei. Auditorul teritorial va expedia, după caz va înmîna, proprietarului exploataţiei Formularul de declarare eveniment (F3) în termen de cel mult 14 zile de la data înregistrării evenimentului în Registrul exploataţiilor;
    b) în cazul în care o exploataţie autorizată este închisă din motivul unor interdicţii sau restricţii veterinare, cererea de declarare eveniment este întocmită şi aprobată de autoritatea competentă, iar auditorul teritorial va opera înregistrarea în Registrul exploataţiilor potrivit procedurilor prezentei secţiuni;
    c) în cazul în care activitatea unei exploataţii autorizate este suspendată din motivul unor interdicţii sau restricţii veterinare, cererea de declarare eveniment este întocmită şi aprobată de autoritatea competentă, iar auditorul teritorial va opera în Registrul exploataţiilor schimbarea stării exploataţiei din „activă” în „suspendată” în ziua instituirii interdicţiei sau restricţiei veterinare;
    d) după înregistrarea statutului de „suspendată” a unei exploataţii, auditorul teritorial va înregistra informaţii cu privire la evenimente cu exploataţia sau animalele de pe aceasta doar la depunerea cererilor evenimentelor respective de către autoritatea competentă, sau doar după parcurgerea procedurii de activare a statutului exploataţiei din „suspendată” în „deschisă” descrisă în prezenta secţiune;
    e) activarea stării unei exploataţii „suspendate” temporar se află în responsabilitatea autorităţii competente ca urmare a remedierii cauzelor care au condus la aceasta sau la solicitarea proprietarului exploataţiei, după caz, prin întocmirea şi aprobarea cererii de declarare eveniment, iar auditorul teritorial va opera în baza cererii aprobate modificarea în Registrul exploataţiilor a stării unităţii din „suspendată” în „activă”,
    f) auditorul teritorial, în perioada stabilită legal, va înregistra orice modificare operată în datele deja colectate cu privire la animale şi exploataţie în baza cererii depuse de proprietarul exploataţiei sau deţinătorul animalelor;
    g) auditorul teritorial stochează cronologic exemplarele destinate DR/MSV şi pentru SPOA a documentelor privind înregistrarea sau închiderea pentru toate exploataţiile pe o durată de 3 ani consecutivi din momentul închiderii exploataţiei.
    108. Exploataţiile cu acces la SITA nu au dreptul de a înregistra în Registrul exploataţiilor evenimentele diferite de cele împuternicite, iar la încălcarea acestei prevederi va fi lipsit de dreptul de acces la SITA fără a fi anunţată preventiv şi va activa în acest sens ca restul exploataţiilor care nu au acces la SITA potrivit prevederilor prezentului Regulament.
    109. Auditorul teritorial va înregistra în termen de 7 zile evenimentul pierderii sau furtul cardului exploataţiei, la depunerea cererii de declarare eveniment în acest sens, de către proprietarul exploataţiei, care serveşte ca bază pentru înregistrare a evenimentului în Registrul exploataţiilor şi va emite Formularul de declarare eveniment (F3). În baza acestuia, Operatorul Naţional va emite un duplicat care-l va transmite contra plata proprietarului prin auditorul teritorial în cel mult o lună de la data înregistrării evenimentului.
    În cazul închiderii definitive a unei exploataţii, va prelua cardul exploataţiei şi îl va îndosaria potrivit prevederilor legale.
    Formularul de identificare (F1) a exploataţiei sau, după  caz, Formularul de declarare eveniment (F3) la închiderea exploataţiei, ca dovadă a înregistrării acestora în Registrul exploataţiilor va fi eliberat cel mult în 14 zile după  înregistrare.
Secţiunea 3
Obligaţii privind înregistrarea animalelor identificate
    110. Înregistrarea animalelor identificate în Registrul de stat al animalelor se efectuează după cum urmează:
    a) animalele vor fi înregistrate în cel mult 5 zile de la data depunerii cererii de identificare la oficiul teritorial;
    b) cererile de identificare cu termenul depăşit de 15 zile de la naşterea animalelor vor fi înregistrate doar în urma aprobării acestora de către autoritatea competentă.
    c) la oficiul teritorial, în baza cererilor de identificare depuse de către deţinătorul de animale sau, după  caz, la depunerea acesteia de către medicul veterinar de liberă practică împuternicit de către autoritatea competentă de a presta servicii de identificare şi comercializare a mijloacelor de identificare;
    d) exploataţiile autorizate cu acces la SITA îşi înregistrează animalele din propria exploataţie potrivit procedurilor şi termenelor-limită prevăzute în prezentul Regulament;
    e) fiecare animal identificat urmează a fi înregistrat de către oficiul teritorial al Operatorului Naţional în Registrul de stat al animalelor, la solicitarea deţinătorului, sau după caz a medicului veterinar de liberă practică împuternicit prin depunerea cererii de identificare a acestora nu înainte ca animalele să fie identificate cu mijloace de identificare aprobate de Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare şi nu înainte ca acestea să fie gestionate în SITA de către Operatorul Naţional;
    f) daca la înregistrarea animalelor auditorul teritorial, prin procedurile SITA, depistează sau suspectează solicitarea înregistrării animalelor sacrificate, sau datele din cererea de identificare corespund unui animal înregistrat, sau mijloacele de identificare nu sînt gestionale în SITA, sau au fost depuse pentru înregistrare cereri incomplete, necontrasemnate de către deţinător sau întocmite neciteţ, nu va înregistra cererile respective, dar le va transmite autorităţii competente pentru investigarea cazului;
    g) toate cererile care conţin date ce denotă depăşirea termenului-limita de identificare şi înregistrare a animalelor vor fi transmise autorităţii competente pentru investigarea cazului;
    h) animalele vor fi înregistrate doar în cazul în care există o exploataţie înregistrată şi cînd în exploataţie există femele de la care provin acestea, adică în cerere este indicat codul exploataţiei şi codul mamei. Animalele prezentate pentru înregistrare în toate celelalte cazuri se înregistrează în exploataţie doar în baza Formularelor de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate şi doar de către medicul veterinar oficial. Toate cererile neconforme se vor transmite autorităţii competente pentru investigarea cazurilor. Toate cazurile depistate în acest sens constituie contravenţii şi autoritatea competentă va acţiona conform Codului contravenţional;
    i) după înregistrarea animalelor, auditorul teritorial emite Formularul de identificare (F1) pe care îl transmite sau, după  caz, îl expediază deţinătorului de animale, exemplarul destinat acestuia, odată cu paşaportul individual pentru bovine emis în cazul bovinelor, nu mai tîrziu de 14 zile de la înregistrarea animalelor;
    j) auditorul teritorial păstrează şi arhivează toate exemplarele formularelor destinate DR/MSV şi pentru SPOA, inclusiv paşapoartele individuale pentru bovinele sacrificate primite de la medicii veterinari oficiali, medicii veterinari împuterniciţi la punctele de sacrificare sau de la deţinători, potrivit prevederilor legale.
Secţiunea 4
Responsabilităţi cu privire la mijloacele
de identificare
    111. Anual, pînă la data de 31 octombrie, auditorul teritorial prezintă informaţia Operatorului Naţional cu privire la planificarea mijloacelor de identificare pentru anul viitor.
    112. Auditorul teritorial primeşte de la Operatorul Naţional mijloacele de identificare şi verifică gestionarea acestora în SITA pînă la comercializare. Auditorul teritorial va comercializa mijloacele de identificare după  cum urmează:
    a) de la 1 pînă la 100 crotalii de acelaşi fel (pentru o specie de animale) şi de la 1 pînă la 10 transpondere medicului veterinar de liberă practică împuternicit;
    b) de la 101 pînă 1000 crotalii de acelaşi fel (pentru o specie de animale) şi de la 11 pînă la 100 transpondere deţinătorilor de animale cu aşa necesităţi.
    113. Auditorul teritorial nu va comercializa mijloace de identificare beneficiarului dacă acesta va deţine mai mult de 50% din stocul din livrarea precedentă.
    Cantităţile pentru comercializarea mijloacelor de identificare se fac în funcţie de planificarea reproducerii şeptelului, care constituie numărul de femele fiziologic mature pentru reproducere înregistrate pe exploataţia solicitantă în raport cu procentul de reproducere potrivit speciei şi procentul de eroare potrivit normelor zootehnice.
    Auditorul teritorial va planifica un grafic de comercializare a mijloacelor de identificare  în baza perioadelor indicate în solicitările depuse de către deţinători.
Secţiunea 5
Obligaţii privind mişcarea animalelor
    114. Auditorul teritorial va îndosaria cronologic exemplarele pentru exploataţia de tranzit şi cele destinate DR/MSV şi pentru SPOA, a Formularului de mişcare (F2) – Certificatul veterinar de sănătate, primite de la medicul veterinar oficial.
    115. Auditorul teritorial nu are dreptul să înregistreze mişcarea animalelor decît în cazuri excepţionale la împuternicirea de către autoritatea competentă şi în baza adeverinţei veterinare.
Secţiunea 6
Obligaţii privind evenimentele cu animalele
    116. Fiecare eveniment cu animalul de tipul sacrificare tradiţională, moarte, pierdere crotalie, pierdere animal, regăsire animal, pierdere a documentelor aferente SITA urmează a fi înregistrate de către oficiul teritorial,  la solicitarea deţinătorului, prin depunerea cererii de declarare eveniment aprobate de către autoritatea competentă, la acesta, după  caz a întocmirii cererii de declarare eveniment de către autoritatea competenta, cu excepţia celor care fac obiectul vreunei interdicţii sau restricţii de orice fel.
    117. În cazul înregistrării evenimentelor se procedează în felul următor:
    a) auditorul teritorial verifică cererile depuse, corectitudinea întocmirii, contrasemnarea deţinătorului şi aprobarea autorităţii competente, în caz că nu sînt restricţii sau interdicţii înregistrează evenimentul şi emite Formularul de declarare eveniment (F3);
    b) înregistrează în cel mult 5 zile pierderea mijlocului de identificare, schimbarea proprietarului, pierderea cardului, paşaportului individual pentru bovine, în caz de dispariţie, regăsire, moarte sau sacrificare tradiţională a animalului;
    c) înmînează/după caz expediază deţinătorului Formularul de declarare eveniment (F3) în cel mult 14 zile de la data înregistrării evenimentului;
    d) îndosariază cronologic potrivit prevederilor legale exemplarele destinate DR/MSV şi pentru SPOA;
    e) în cazul în care activitatea unei exploataţii autorizate este suspendată temporar prin ordonanţă veterinară, va trimite cererea de declarare eveniment care face obiectul exploataţiei din ordonanţa autorităţii competente pentru aprobare, şi doar după  aceasta va opera înregistrarea în Registrul de stat al animalelor;
    f) după înregistrarea statutului de „suspendată” a unei exploataţii, în SITA nu se vor înregistra tranzacţii de animale avînd această destinaţie doar după parcurgerea activării stării exploataţiei din „suspendată” în „activă”;
    g) la pierderea unei crotalii de către animalele din specia bovină completează înregistrarea cererii de declarare eveniment în acest scop, care va servi ca bază pentru oficiul central de a elibera un duplicat cu acelaşi cod, care va fi transmis auditorului teritorial nu mai tîrziu de o luna de la înregistrarea evenimentului;
    h) duplicatul va fi comercializat de către auditorul teritorial deţinătorului solicitant la prezentarea de către ultimul a cardului exploataţiei sau a Formularului de identificare (F1);
    i) la pierderea ambelor crotalii de către animalele din specia bovine cererile completate vor fi transmise autorităţii competente pentru investigarea cazului;
    j) evenimentele cu animalele care au murit în exploataţii sau în timpul transportului vor fi înregistrate doar în urma examinării sanitar-veterinare şi la aprobarea de către autoritatea competentă a cererii de declarare eveniment, iar paşapoartele individuale pentru bovine, în cazul bovinelor, vor fi îndosariate de către auditorul teritorial potrivit procedurilor legale;
    k) auditorul teritorial păstrează formularele de înregistrare şi de declarare eveniment cel puţin 3 ani de la data închiderii exploataţiei.
Secţiunea 7
Obligaţii privind activitatea în unităţile de sacrificare
    118. Auditorul teritorial este obligat:
    a) pentru exploataţiile care nu au acces direct la SITA să înregistreze cererile de declarare eveniment pentru animalele destinate sacrificării, cu eliberarea formularului F3 de declarare eveniment;
    b) pentru exploataţiile care au acces direct la SITA să îndosarieze potrivit prevederilor legale documentele de mişcare, paşaportul individual pentru bovine, documentele de declarare eveniment, destinate acestuia la DR/MSV şi pentru SPOA, ca dovadă a desfăşurării şi înregistrării evenimentului la prezentarea acestora de către deţinător.
 Secţiunea 8
Obligaţii cu privire la elaborarea şi optimizarea SITA
    119. Operatorul Naţional va elabora şi optimiza soluţii soft pentru SITA, alte componente ale acesteia la solicitarea autorităţii competente doar în baza procedurilor aprobate de aceasta şi în baza procedurilor generale aprobate pentru modificarea şi elaborarea soluţiilor soft.
Secţiunea 9
Obligaţii şi împuterniciri cu privire la asigurarea
cu mijloace de identificare
    120. Operatorului  Naţional îi revin următoarele sarcini:
    a) gestionează în SITA potrivit prevederilor trasabilităţii doar mijloacele de identificare aprobate de Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare;
    b) mijloacele de identificare vor fi procurate doar de la producător;
    c) nu va distribui mijloace de identificare beneficiarului dacă acesta va deţine mai mult de 50% din stocul din livrarea precedentă;
    d) duplicatele documentelor şi mijloacelor de identificare se eliberează de către Operatorul Naţional contra plată potrivit tarifelor aprobate.
Secţiunea 10
Obligaţii şi împuterniciri de integrare a altor sisteme
destinate autorităţii competente
    121. Operatorul Naţional va integra alte sisteme informaţionale ale managementului sanitar-veterinar la solicitarea autorităţii competente doar în baza procedurilor aprobate de aceasta şi în baza procedurilor generale aprobate pentru modificarea şi integrarea soluţiilor soft.
Secţiunea 11
Obligaţii şi împuterniciri cu privire la inspecţii
şi control
    122. Operatorul Naţional va extrage exploataţiile din baza de date SITA care cad sub incidenţa criteriilor de selectare aprobate de autoritatea competentă în baza analizei riscului şi le înaintează autorităţii competente pentru elaborarea planului anual de inspecţii şi control în vederea monitorizării implementării principiului trasabilităţii animalelor vii potrivit aspectelor prevăzute în prezentul Regulament şi în Legea nr.231-XVI din 20 iulie 2006 cu privire la identificarea şi înregistrarea animalelor.
Secţiunea 12
Obligaţii şi împuterniciri cu privire la menţinerea datelor
şi asigurarea infrastructurii informaţionale SITA
    123. Operatorul Naţional este obligat:
    a) să asigure menţinerea tehnică şi a infrastructurii SITA, cu îmbunătăţirile în tehnologiile informaţionale pe care autoritatea competentă le propune;
    b) să instruiască periodic personalul implicat în activitatea SITA;
    c) toate erorile depistate de către Operatorul Naţional vor fi raportate imediat autorităţii competente pentru investigarea cazurilor.
    124. Operatorul Naţional asigură interacţiunea şi compatibilitatea SITA cu următoarele registre de stat:
    a) Registrul de stat al populaţiei;
    b) Registrul de stat al unităţilor de drept.
Capitolul V
Verificarea sistemului de identificare şi înregistrare
a bovinelor, ovinelor şi caprinelor
    125. Autoritatea competentă, prin intermediul DR/MSV şi pentru SPOA, abilitată prin Legea nr. 231-XVI din 20 iulie 2006 privind identificarea şi înregistrarea animalelor, efectuează inspecţii la faţa locului pentru verificarea respectării de către deţinătorii de animale sau de către medicul veterinar de liberă practică împuternicit a obligaţiilor de identificare şi de înregistrare a bovinelor, ovinelor şi caprinelor.
    Exploataţia care dispune de facilităţi tehnice corespunzătoare şi compatibile SITA, de medic veterinar împuternicit prin ordinul şefului DR/MSV şi pentru SPOA ca persoană responsabilă de identificarea şi implementarea principiului trasabilităţii animalelor, beneficiază de accesul la SITA, dreptul de a înregistra animalele identificate, mişcările cu acestea, din exploataţia sa şi de a ţine evidenţa electronică a registrului exploataţiei.
    126. În cazul funcţionării normale a SITA, anual trebuie controlate:
    a) 3 % din exploataţii pentru bovine;
    b) 3 % din exploataţiile care deţin, respectiv, cel puţin 5 % de ovine şi caprine.
    În cazul depistării încălcării prevederilor sistemului de identificare şi înregistrare a bovinelor, ovinelor şi caprinelor  rata controalelor pentru speciile respective se va tripla pentru următoarea perioadă de inspecţie anuală.
    127. Exploataţiile pentru fiecare din speciile respective care urmează să fie verificare se selectează în baza analizei riscului pentru fiecare din exploataţii, ţinînd seamă de următoarele elemente:
    a) numărul de animale prezente în exploataţie, inclusiv a celor identificate şi neidentificate;
    b) considerentele de sănătate publică şi de sănătate animală, în special existenţa unor focare anterioare de boli ale animalelor respective;
    c) valoarea plăţilor anuale solicitate şi/sau acordată de stat exploataţiei, în comparaţie cu suma alocată în anul precedent;
    d) schimbarea situaţiei în exploataţie comparativ cu rezultatele inspecţiei efectuate  în anii precedenţi;
    e) rezultatele verificărilor efectuate anterior, în special ţinerea în mod corespunzător a registrului de animale deţinute în exploataţie şi a documentelor referitoare la circulaţia animalelor, iar pentru bovine şi a paşapoartelor animalelor prezente în exploataţie;
    f) comunicarea cu regularitate a datelor către autoritatea competentă;
    g) alte criterii ce ţin de particularităţile sistemului de identificare şi înregistrare a bovinelor, ovinelor şi caprinelor stabilite de autoritatea competentă.
    128. Verificările la faţa locului se efectuează, de regulă, în mod inopinat.
    În caz de necesitate, verificările pot face obiectul unui anunţ prealabil şi se limitează la o durată minimă necesară de timp, dar nu mai lungă de 48 de ore, excepţie făcînd cazurile extraordinare.
    Verificările pot fi efectuate împreună cu oricare altă inspecţie, prevăzută de legislaţia în vigoare (efectuarea măsurilor strategice etc.).
    129. În timpul verificărilor se verifică identificarea tuturor animalelor prezente în exploataţie.
    130. În cazul în care numărul de animale din exploataţie este mai mare de douăzeci, autoritatea competentă poate verifica mijloacele de identificare a unui eşantion reprezentativ din aceste animale, cu condiţia ca numărul de animale inspectate vizual să fie suficient pentru depistarea a 5 % din cazurile de nerespectare a prevederilor sistemului de identificare şi înregistrare a bovinelor, ovinelor şi caprinelor de către deţinătorii animalelor respective, cu un nivel de semnificaţie de 95 %.
    Dacă în timpul inspecţiei vizuale a eşantionului reprezentativ de animale se depistează nerespectarea de către deţinător a elementelor sistemului de identificare şi înregistrare (mijloacele de identificare şi înregistrare a animalelor, registrele actualizate păstrate în fiecare exploataţie, documentele de circulaţie, registrul central sau baza de date electronică), atunci toate animalele respective din exploataţie sînt supuse inspecţiei vizuale.
    Prin derogare de la prevederile alineatului doi al prezentului punct autoritatea competentă poate decide inspecţia vizuală a mijloacelor de identificare a unui eşantion reprezentativ din ovine şi caprine, care garantează evaluarea a peste 5 % din cazurile de nerespectare, cu o precizie de plus sau minus 2 %, pentru un nivel de semnificaţie de 95 %.
    131.Pentru fiecare inspecţie, autoritatea competentă întocmeşte un raport într-un format standardizat la nivel naţional, care cuprinde cel puţin următoarele
informaţii:
    a) motivul selectării exploataţiei pentru verificare;
    b) persoanele prezente pe durata verificării;
    c) rezultatele verificării, inclusiv orice caz de nerespectare a prevederilor sistemului de identificare şi înregistrare a animalelor.
    Autoritatea competentă acordă deţinătorului sau reprezentantului acestuia posibilitatea de a semna raportul şi, după caz, de a consemna observaţiile sale referitoare la conţinutul acestuia.
    132. În cazul constatării nerespectării cerinţelor sistemului de identificare şi înregistrare a bovinelor în corelaţie cu prevederile stipulate în Norma sanitar-veterinară privind clasificarea sistemului de etichetare a cărnii de bovină, precum  şi a produselor din carne de bovină, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr. 1406 din 10 decembrie 2008, copia raportului se expediază imediat autorităţii competente în vederea luării măsurilor necesare.
    133. Autoritatea competentă întocmeşte, anual, un raport care să includă informaţii detaliate cu privire la următoarele elemente ale sistemului de identificare şi înregistrare a bovinelor, ovinelor şi caprinelor:
    a) numărul total de exploataţii;
    b) numărul de exploataţii verificate;
    c) numărul total de animale înregistrate la începutul perioadei de referinţă;
    d) numărul de animale verificate;
    e) încălcările constatate;
    f) orice măsură aplicată pentru nerespectarea prevederilor sistemului de identificare şi înregistrare a animalelor de către deţinători.
    134. Raportul anual privind rezultatele verificărilor efectuate în vederea respectării cerinţelor de identificare şi înregistrare a animalelor trebuie să includă:
    1) informaţiile generale privind exploataţiile, animalele şi verificările:
    a) numărul total de exploataţii la începutul (anului) perioadei de raportare, adaptat la orice altă dată de referinţă naţională pentru statisticile privind animalele;
    b) numărul total de exploataţii inspectate în timpul perioadei de raportare;
    c) numărul total de animale înregistrate la începutul (anului) perioadei de raportare;
    d) numărul total de animale inspectate vizual în cadrul exploataţiilor în timpul perioadei de raportare;
    2) cazurile de nerespectare – numărul de exploataţii care reprezintă cazuri de nerespectare;
    3) măsurile aplicate (indicînd numărul de animale afectate şi numărul de exploataţii afectate cu sumarea respectivă a acestora):
    a) limitarea circulaţiei animalelor individuale;
    b) limitarea circulaţiei tuturor animalelor din cadrul exploataţiei;
    c) nimicirea animalelor.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

    anexa nr.6

    anexa nr.7

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr.507
din 18 iulie 2012
Taxele pentru serviciile de identificare a animalelor
şi de manoperă, prestate deţinătorului de animale
    1. Mărimea tarifelor pentru serviciile prestate, contra plată,  în cadrul SITA, se stabileşte conform următoarei formule:
    TS=CME+K+СMS; unde:
    TS – tariful serviciului prestat
    CME – costul mijloacelor şi echipamentelor la preţul de achiziţie în anul curent, indice variabil, care în anul 2012 constituie, respectiv, pentru:
    bovine: costul crotaliei – 9,90 lei;
    ovine: costul crotaliei – 1,26 lei;
    caprine: costul crotaliei – 1,31 lei;
    porcine: costul crotaliei – 1,26 lei;
    cabaline: costul transponderului – 34,04 lei;
    K – cheltuielile aferente medii anuale legate de transportul, depozitarea, distribuirea mijloacelor şi echipamentelor SITA, calculate în baza analizei rezultatelor pe perioada de activitate a Î.S. „Registrul animalelor” (2007-2011), egale cu 14% din costul mijloacelor şi echipamentelor;
    CMS – costul muncii prestate ce ţine de identificarea şi înregistrarea animalelor, în funcţie de specie, care la moment constituie, respectiv, pentru:
    bovine – 3,00 lei;
    ovine – 0,50 lei;
    caprine – 0,50 lei;
    porcine – 0,50 lei;
    cabaline – 10,00 lei.
    Taxa finală, inclusiv TVA, în anul 2012, pentru înregistrarea şi identificarea unui animal va costitui, respectiv, pentru:
    bovine – 14,28 lei;
    ovine – 1,93 lei;
    caprine – 1,99 lei;
    porcine – 1,93 lei;
    cabaline – 48,80 lei.
    2. Mărimea cuantumului pentru eliberarea duplicatului documentului aferent SITA constituie pentru:
    formularul de identificare, mişcare, declarare eveniment pentru speciile bovine, ovine, caprine, porcine, cabaline şi paşaportul individual pentru bovine – 1 leu;
    cardul de exploataţie – 5 lei.